Home Dieet Misvattingen over dieet.

Misvattingen over dieet.

Ook goede calorieën tellen mee.

Volle granen zijn goed voor je gezondheid, maar van al te grote porties kan je net zo goed aankomen.  Iemand die in een Mexicaans restaurant een gerecht bestelt, bestaande uit een grote kom bruine rijst met bonen, kip, kaas en guacamole (een Mexicaans dipsausje), eet een gerecht dat is opgebouwd uit ingrediënten die elk afzonderlijk gezond zijn voor je lichaam, maar samengevoegd meer calorieën hebben dan je lichaam in één maaltijd nodig heeft.

De waarheid is dat, tenzij je evenveel calorieën verbrandt als je opneemt, de kilootjes erbij komen!  Zelfs fruit en groenten (jawel!) worden dan omgezet in vet. Om op een juiste manier te diëten is het belangrijk je dagelijkse porties te kennen.  Dit is een dieetschema voor een vrouw van 1,65 meter met een gewicht van 68kg, die twee tot drie dagen per week een half uur wandelt:

  • 4 porties groenten (1 portie = 1 kop)
  • 4 porties volle granen (1 portie = 1 snede volkorenbrood of een halve kop bruine rijst)
  • 4 porties magere proteïne (1 portie = 85gr vlees of een halve kop bonen)
  • 4 porties gezonde vetstoffen (1 portie = 1 eetlepel olie of een vierde van een avocado

Een voedingsgroep of 3 laten vallen helpt echt niet.

Meer en meer vrouwen volgen een vegetarisch of glutenvrij dieet, niet om ethische of gezondheidsredenen, maar om af te vallen.  Vergeet het maar! 

Tenzij je de daardoor verloren koolhydraten, proteïnes en vetstoffen vervangt, kan dit leiden tot gewichtstoename, vermoeidheid, prikkelbaarheid en spijsverteringsproblemen. Vul een vegetarische maaltijd aan met een halve kop bonen of enkele eetlepels nootjes.  Neem gezonde koolhydraten op via bruine rijst of glutenvrije quinoa.  Nooit van quinoa gehoord?  Quinoa is één van de honderd soorten ganzenvoet – een kruid dat voornamelijk in een gematigd klimaat voorkomt.  In de Andes wordt het al duizenden jaren gebruikt.  De zaden worden gemalen tot meel en gebakken als brood, of gefermenteerd tot zure pap.

Niet vaak genoeg eten doet meer kwaad dan goed.

Mensen die calorieën proberen op te sparen voor het weekend of om eens lekker uit eten te gaan, komen bedrogen uit!  Dat vreet aan je energie, je gemoed, en noopt je lichaam ertoe spiermassa te gaan verbranden voor brandstof, waardoor je metabolisme vertraagt.  Een studie heeft uitgewezen dat mensen die slechts één copieuze maaltijd laat op de dag nemen, hun risico op pre diabetes verhogen. Het beste is om regelmatig kleine porties te eten (om de drie tot vijf uur).

Eten om te ontstressen: vergeet het!

Heb je een drukke baan en een veeleisend gezin en voel je de drang om te eten wanneer het je weer eens te veel wordt?  Dan ben je slecht bezig!  Dwangmatig eten helpt je gemoedstoestand niet en vooruit, maar je gezondheidstoestand wel achteruit!

Hou eens een dagboek bij van wat je eet, hoeveel je eet, en hoe je je voelt voor en na het eten.  Het zal je ogen doen opengaan!  Ben je afgeblaft door je baas of heb je ruzie met je partner?  Vervang dan dat dwangmatig eten door een ander verwerkingsmechanisme, zoals een sportieve activiteit of een danscursus!

Het fabeltje van het 'trend dieet'.

Ontelbare vrouwen hebben reeds een trend dieet geprobeerd.  Een trend dieet is een vermindering van voeding die tijdelijke populariteit geniet.  Meestal gaat het om een drastisch laagcalorie dieet dat je lichaam in conservatie modus schakelt, waardoor je calorieën langzamer verbrandt.  Het kan ook hoofdpijn, humeurschommelingen, vermoeidheid en een hongergevoel veroorzaken en het gewichtsverlies dat zo’n dieet oplevert is slechts van tijdelijke aard.

Kleef een sticker op je koelkast: “GEEN ENKEL trend dieet bevordert mijn gezondheid of mijn geluk.  Vermeid ze als de pest!